Sammenhengen mellom sykefravær og ergonomi

there's a strong link between sick leave and ergonomics

published

Sykemelding og ergonomi henger sammen. Verken kroppen eller psyken er laget for å gjøre små, repeterende bevegelser foran en skjerm i flere timer i strekk. Derfor topper dårlig ergonomi også listen over de vanligste årsakene til sykefravær.

Over halvparten av alle kontorarbeidere opplever muskelsmerter, og stillesittende kontorarbeidere utgjør 38 % av alle sykmeldte. Så dersom du også får smerter fra ditt kontorarbeid, er du altså ikke alene.

Les mer: Derfor er en ergonomisk mus verdt investeringen

Dårlig ergonomi på arbeidsplassen gir, i tillegg til sykefravær, en usynlig slitasje, og derfor er det viktig at arbeidsplassen tar denne problematikken på alvor.


Dårlig ergonomi koster mye

Stillesittende arbeid forårsaker ofte spenninger i nakke- og skulderområdet – og nakkesmerter forekommer langt oftere hos ansatte som utfører kontorarbeid enn de som har annet type arbeid. Det forårsaker sykefravær, nakkesmerter og nedsatt funksjonsevne.

Det går ikke bare ut over den enkelte ansatte, som må sykemelde seg. Det er også dyrt – både for arbeidsplassen og samfunnet.

sykefravær statistikk

Tenk på ergonomi som helhet for å redusere sykefraværet

Selv om mange arbeidsplasser har ergonomiske løsninger, har de likevel et problem med sykefravær ettersom ergonomi ikke er en standardløsning som passer til alle. Alle er ulike og trenger ofte ulike løsninger, og derfor er en standardløsning som ikke er fleksibel heller ikke en løsning som forebygger.

Les mer: 5 tips til å redusere sykefraværet med god ergonomi

Problemene oppstår når man ikke tenker helhetlig på helseforebyggende løsninger. Når kontorer skal innrettes, har hver avdeling ansvaret for sin del, og de snakker ikke med hverandre. Og så ender det hele opp med at de ansatte ikke får de optimale forholdene ettersom ingen tenkte på helseforebygging. Alle tenkte kun på innkjøp.


Fakta om tastatur og mus

  • Tastaturet skal kunne settes på skrå
  • Det må være tilstrekkelig plass foran tastaturet og plass til mus slik at armene kan hvile på bordplaten
  • Dersom en bærbar PC brukes i det daglig arbeidet, må den være utstyrt med en egen skjerm, eget tastatur og egen mus dersom man skal jobbe på den i mer enn 2 timer om dagen, eller ca. én hel arbeidsdag hver uke

Kilde: Det danske branchefællesskab for velfærd og offentlig administration, BFA Kontor


Reduser sykefraværet med god ergonomi

Stillesittende arbeid og gjentatte bevegelser foran datamaskin forårsaker smerter hos 2 av 3 kontorarbeidere. Det kommer frem av en undersøkelse utført av den danske fagforeningen for kontorarbeidere i offentlig sektor, HK STAT.

Derfor er det viktig at du som arbeidsgiver sørger for at rammene for arbeidsplassen er i orden, slik at dine ansatte kan utføre arbeidet på en best mulig måte.

ergo sjekkliste

Heldigvis er det mye man kan gjøre, og spesielt innen forebygging. Det første er at man dropper standardløsningene, og i stedet bruker hver enkelt ansatt som utgangspunkt.

  • Når man skal velge en datamus, må man sørge for at den passer til den enkelte ansatte og vedkommendes arbeidsoppgaver.
  • Velg et tastatur med en matt overflate slik at det reflekterer mindre.
  • Sørg for å tilrettelegge arbeidsoppgavene slik at den ansatte ikke sitter foran datamaskinen hele dagen.
  • Tenk på ergonomi som en større helhet.
  • Lytt til hva dine ansatte trenger.

Les mer: Alt du trenger å vite om sykemelding