God ergonomi

Variasjon og gode arbeidsredskaper er nøkkelen til god ergonomi for deg som jobber mange timer foran en datamaskin.
god ergonomi

God ergonomi på kontoret

Du tenker kanskje at du er utenfor faresonen fordi du går på treningssenter eller spiller tennis eller fotball to ganger i uken. Da må vi dessverre skuffe deg: Trening to ganger ukentlig er ikke nok. Sett fra et ergoterapeutisk perspektiv er det faktisk mye bedre om du fordeler treningstiden din jevnt over alle ukedagene, slik at du beveger deg litt hver dag. Stikkordet for god ergonomi på kontoret er variasjon. Bytt stilling eller beveg deg hvert 45. minutt. Reis deg, hold et gående eller stående møte, bytt stol, sett deg et annet sted, hent en kopp kaffe eller gå litt rundt i bygningen. Det finnes mange gode tips til hvordan du kan skape variasjon i det daglige arbeidet.
god ergonomi

Variasjon er ikke nok i seg selv. Arbeidsredskapene dine spiller en stor rolle

Mus og tastatur har vist seg å være en av hovedårsakene til smerter og slitasje i bevegelsesapparatet. Selv om du så langt kanskje ikke har hatt noen plager som følge av ensidig, repetitivt arbeid, er en ergonomisk mus med på å forebygge belastningsskader og andre spenninger som med tiden kan medføre problemer. Hvis du på den annen side allerede har museskader som f.eks. karpaltunnelsyndrom, springfinger eller tennisalbue, kan en ergonomisk mus bidra til å redusere smerter og belastninger.

god ergonomi

Her får du fem nyttige tips for en sunnere og mer produktiv arbeidsdag

Vi tilbringer mer tid foran datamaskinen enn noensinne – både på arbeidsplassen og hjemme. Dessverre har mange av oss en tendens til å utvikle dårlige vaner som kan føre til belastninger, spenninger og skader. Nedenfor har vi samlet noen gode råd som kan hjelpe deg å få en sunnere og mer produktiv arbeidsdag.

Vær oppmerksom på måten du arbeider på, og hvordan kroppen din beveger seg. Sørg for å ha en god og variert arbeidsstilling.

Kjenn etter om du har god avlastning for armene, om stolen er riktig justert og gir deg god støtte, og om bordet har riktig høyde.

Uansett om du skriver på tastatur eller bruker musen, bør du prøve å holde håndleddet i en naturlig posisjon uten anstrengende og unaturlige vinkler. Sørg for at musen og tastaturet er plassert riktig på bordet, slik at du kan hvile hånden og armen på bordplaten.

Venn deg til å bruke hurtigtastene på tastaturet. På den måten kan du skape litt variasjon og redusere belastningen fra musen.

Ta en fem minutters pause hver time. Dette hjelper kroppen med å slappe av, og tvinger deg til å endre arbeidsstilling. Du har uansett snart lyst på et glass vann eller en kopp kaffe.

Prøv gratis i 14 dager

Prøv en RollerMouse, der forebygger og reduserer smerte og ubehag i nakke, skuldre, armer og hender. 
Velg mellom RollerMouse og Unimouse.

Close Menu