Man writing with a pensel at the desk

Den ultimate guiden til ditt hjemmekontor

Tiden har forandret seg etter pandemien, mange ønsker å jobbe hjemmefra.

For å få mest mulig ut av et hjemmekontor, må du og din arbeidsgiver være oppmerksom på gjeldende regler i forhold til skatt, bruttolønnsordning, yrkesskadeforsikring og annen relevant lovgivning. Eller risikerer man at hjemmekontoret blir problematisk for begge parter.

Dessuten må hjemmekontoret være ergonomisk utformet. Møbler og utstyr må passe dine behov og være designet for å støtte 7-8 timer stillesittende arbeid om dagen, for å unngå belastningsskader.

På denne siden, vi vil hjelpe deg med å skape et hjemmekontor som støtter fysisk velvære og et sunt arbeidsliv.

Det ergonomiske hjemmekontoret

Å jobbe hjemmefra har blitt hverdagen for de fleste av oss og derfor det er ekstra viktig med ergonomisk tilpasning av hjemmekontoret.

Dårlige arbeidsstillinger fører til skader over tid. For eksempel: det er bevist at mer enn 20-25 timer med datamaskin- eller musearbeid pr. uke øker risikoen for å få smerter i nakke, skuldre, rygg, armer og hender.

Dersom du tidligere jobbet hjemmefra et par dager i året, var det mulig å bruke et oppsett på hjemmekontoret som ikke var optimalt. Dette endrer seg når du jobber hjemmefra hver uke og kanskje flere dager i uken. Her begynner arbeidsmiljøet å påvirke kroppen.

Når du begynner å jobbe hjemmefra regelmessig, bør du ta en nærmere titt på hjemmekontoret. Du må ta hensyn til om du har møbler og utstyr som støtter sunne og ergonomisk korrekte arbeidsstillinger.

Og du må vurdere om innredningen til hjemmekontoret er hensiktsmessig i forhold til de daglige fysiske bevegelser som skal holde kroppen sunn til tross for mange timer med datamaskin- og musearbeid.

Home office guide

Innredning av hjemmekontor

Når det kommer til å innrette hjemmekontoret, er det lurt å ta i utgangspunktet noen generelle prinsipper. Det finnes en rekke gode øvelser for hvordan du kan holde kroppen frisk og smertefri, til tross for et arbeidsliv som hovedsakelig foregår bak et skrivebord, tastatur og skjerm:

Plass til å bevege seg
Du må innrette hjemmekontoret slik at du har plass til å bevege deg. Endring av arbeidsstillinger er nøkkelen til et fysisk sunt arbeidsliv på hjemmekontoret.

Mulighet for å kunne reise seg opp:
Det er viktig at du innretter hjemmekontoret slik at det er enkelt å reise seg og strekke kroppen. Et løfte-og-senkebord er ideelt, men uansett bør stillingen din være enkel og behagelig for å reise seg opp. Unngå for eksempel å plassere stolen slik at ryggstøtten står direkte mot en vegg. Det skal være enkelt å kunne stå opp fra arbeidsstolen, fordi på den måten blir du oppfordret til å bevege deg og håndtere så mange arbeidsoppgaver som mulig i stående stilling.

Ha møbler og utstyr som passer til deg
Ha møbler og utstyr som passer til deg: Hjemmekontoret ditt må være skreddersydd for deg. Dette betyr for eksempel at stolen, bordet og utstyret (tastatur, mus, skjerm osv.) må ha de riktige dimensjonene og størelser i forhold til dine behov

blank

Arbeidssoner

Den gode arbeidsplassen:

Alt du kan nå her med hendene er innenfor arbeidsområdet ditt. Alle dine primære arbeidsverktøy bør være plassert i dette området. arbeidsverktøy du bruker sjeldent, kan med fordel plasseres i et annet området, på en avstand der du kan nå dem ved å strekke armen uten å måtte vri eller strekke kroppen. Du skal ikke ha arbeidsverktøy liggende på andre steder. på andre ledige plasser kan du sette lys, planter og andre ting du ikke bruker til daglig.
Trenger du hjelp til å sette opp din ergonomiske arbeidsstasjon, kan du laste ned sjekklisten vår – den skal hjelpe deg gjennom prosessen steg for steg.

Illustration of the work zones on a work desk, showing the tertiary, secondary and primary workzone for optimzed ergonomics

Møbler til hjemmekontoret

Nedenfor vil vi se på hva du må være oppmerksom på når du innreder hjemmekontoret med møbler og utstyr som tastatur, mus og skjerm.

Du vil også få mer klarhet om de optimale plassforholdene på hjemmekontoret.

Hvilken stol som er best til ditt hjemmekontor?

Stolen må være stabil, du må sørge for at du har bevegelsesfrihet for å bytte mellom forskjellige passende arbeidsstillinger, juterbar setehelling og setedybde, du kan justere ryggen – i høyden og gjerne også på skrå, de forskjellige delene må kunne justeres uavhengig av hverandre.

Kilde: BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration.

Hva bør du være oppmerksom på når du stiller inn en stol til hjemmekontoret?


– Føttene må være flate på gulvet, armene må kunne hvile på bordet.
– Juster setet slik at lårene får støtte, men det er plass til en hånd mellom kneskålene og setekanten.
– Ryggstøtten må støtte korsryggen.
– Armlenene justeres slik at du kan slappe av i skuldre og armer.

Finn en stol til hjemmekontoret ditt her
what makes a good chair for the home office

Hva er et godt bord til hjemmekontoret?

Det er mye å tenke på før man velger hvilket bord som er best for ditt hjemmekontor. Et godt arbeidsbord til hjemmekontoret bør ha en overflate som ikke reflekterer lys. Dette er viktig for å unngå at synet ditt blir forstyrret av store mengder lys. Arbeidsbordet må være så bredt og dypt at du får god plass til skjerm, tastatur og mus samt andre arbeidsverktøy (som dokumenter, fasttelefon, mapper osv.)

Høyden på bordet må passe deg og de arbeidsoppgavene du skal utføre. Det er en fordel dersom høyden på bordet kan justeres.

Kilde: BrancheFællesskabet for Arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration.

Hva bør du være oppmerksom på når du stiller inn et bord til hjemmekontoret?
– Bør kunne heves og senkes
–Sørg for at det er plass til å hvile armer og hender.
– Det bør være minst 1,1 m mellom bordkanten og veggen bak deg.
– Bør helst være plassert slik at lyset kommer inn fra siden.

Ergonomisk utstyr til hjemmekontoret
home office standing desk

Ergonomisk utstyr til hjemmekontoret

Nedenfor vil du lære mer om de tre viktigste arbeids verktøyene til hjemmekontoret: tastatur, mus og skjerm. du kan også se eksempler på ergonomiske mus og tastaturer.

Tastatur til hjemmekontoret

Hva er et godt tastatur til hjemmekontoret?
Vamed så mye innen ergonomi og hjemmekontor, er variasjon og tilpasning et nøkkelord når du velger tastatur. Et tastatur med justerbare ben og vippefunksjoner er et must. Det gjør at du kan jobbe på tastaturet i ulike stillinger, og redusere belastningen på hender, fingre og håndledd.
Med justerbare ben og vippefunksjoner kan du justere tastaturet slik at det passer optimalt til hver enkelt oppgave du skal jobbe med. Når du for eksempel skriver mye, er det optimalt å justere tastaturet til en vinkel som er mest behagelig for deg. Det vil hjelpe deg med å slappe av i fingrene mens du skriver.

I tillegg må tastaturet støtter en ergonomisk riktig arbeidsstilling med armene plassert foran tastaturet. Hurtigtaster begrenser bruken av mus og reduserer belastningen på hender og fingre.

Hva bør du være oppmerksom på når du jobber med tastatur på hjemmekontoret?
– Lukk tastaturets føtter slik at tastaturet ligger flatt på bordet – jo mer negativ vinkel, desto bedre er det
– Det må være plass foran tastaturet slik at underarmene kan hvile på bordet
– Plasser tastaturet slik at du sitter rett foran det og unngå å vri armer og håndledd
– Unngå å sitte med fingerene hevet – i såkalt “parat” stilling
– Bruk hurtigtaster for å redusere musebruken

Se eksempel på et ergonomisk tastatur her
RollerMouse Pro is a centred ergonomic computer mouse

Mus til hjemmekontoret

Hvilket mus skal du velge til ditt hjemmekontor?
Når du velger en ergonomisk mus til hjemmekontoret, har du i utgangspunktet to valg:

Du kan velge en tradisjonell enhåndsmus med ergonomisk design. Med et ergonomisk design får du en mus som fremmer en korrekt håndposisjon. Du får et avslappet grep og unngår å bøye fingrene mens du holder musen. En annen egenskap ved de beste ergonomiske enhåndsmusene som er tilpasningsdyktige, som blant annet gjør det mulig å justere musens helning og tommelstøtte, slik at du får akkurat den musen du trenger.

På denne måten kan du jobbe med mus, men begrense belastningen på håndleddene og fingrene.

blank

Unimouse med funksjoner illustrert:
– Muligheten til å variere bruken i løpet av dagen minimerer belastningsskader
– Du kan justere Unimouse i alle vinkler fra 35 til 70 grader
– Seks programmerbare knapper og et komfortabelt rullehjul
– Den bevegelige tommelbøylen kan justeres i alle retninger, inn/ut , opp / ned, forover / bakover, helling og rotasjon

Se eksempel på ergonomisk enhåndsmus her
unimouse functions

Det andre alternativet er en ergonomisk sentrert mus

Denne innovative typen er plassert foran tastaturet og minimerer arbeidsområdet ditt. Du kan jobbe med små, lette bevegelser og dermed unngå overbelastning av nakke, skuldre, albuer og håndledd.

Hva bør du være oppmerksom på når du jobber med mus på hjemmekontoret?
– Må være så nær kroppen som mulig og ikke ut til siden
– Bytt gjerne mellom høyre og venstre hånd på musen slik at du avlaster og varierer
– Strekk, bøy og rist hendene og armene en gang i blant

Se eksempel på sentrert mus
dark blue illustrations of two ergonomic computer mice, the rollermouse red and unimouse on a transparent background

Hva er en god skjerm til hjemmekontoret ditt? 
En god skjerm til hjemmekontoret bør helst være 24” eller større. Med en skjerm av denne størrelsen kan du ha flere vinduer åpne samtidig. På denne måten slipper du å klikke og navigere deg rundt mellom ulike vinduer, noe som reduserer belastningen på armen og håndleddet.

En matt skjerm som ikke reflekterer og beskytter øynene dine mot gjenskinn er anbefalt. Du bør helst velge en skjerm som kan vippes og justeres i høyden slik at du kan tilpasse skjermens plassering til dine behov.

Kilde: Branchefællesskabet for arbejdsmiljø for Velfærd og Offentlig administration.


Hva bør du være oppmerksom på når du jobber med skjerm på hjemmekontoret?

– Skjermen skal være en armlengde unna deg – ca. 60-70 cm.
– Øynene dine skal være på linje med den øvre kanten av skjermen
– Ved bruk av flere skjermer, plasseres de i V-form for å forhindre bevegelse i nakken

Finn en skjerm for hjemmekontoret ditt
blank

Hjemmekontor og regler

Mange arbeidstakere har arbeidet hjemmefra under koronapandemien. Etter hvert har flere virksomheter og arbeidstakere ønsket å fortsette med en frivillig hjemmekontorordning i en eller annen form. Dette har aktualisert spørsmålet om hvilke regler som gjelder, og hvilke krav og rettigheter har du som en arbeidstaker og arbeidsgiver.

I dette kapittelet følger en oversikt over viktige regler knyttet til hjemmekontor. Det er viktig å være oppmerksom på at dette ikke er en uttømmende opplisting av regelverket.

Hva har du krav på?

Kan arbeidstakeren kreve hjemmekontor?
Arbeidstakeren kan ikke ensidig kreve hjemmekontor, med mindre arbeidstakeren har en avtale med arbeidsgiveren om dette.

Når kan arbeidsgiver pålegge hjemmekontor?
Spørsmålet om arbeidsgiveren kan pålegge hjemmekontor, må besvares ut i fra en tolkning av hva som er avtalt i arbeidsavtalen og tariffavtalen. Hvis det ikke er avtalt noe om hjemmekontor, det er i utgangspunktet at hjemmekontoret er frivillig for den enkelte ansatte. Slik situasjonen var i mars 2020, da flere virksomheter måtte stenge sine kontorer på dagen, vil det ligge innenfor styringsretten å pålegge hjemmekontor ordning dersom driften er fortsatt kan bare sikres gjennom hjemme arbeid, uavhengig av reguleringer i lov og/eller regler.

Krav til skriftlig avtale etter Forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers eget hjem
Dersom hjemmekontoret skal benyttes som en fast ordning, kommer forskrift om arbeid som utføres i arbeidstakers eget hjem til anvendelse. Dersom virksomheten fortsatt planlegger å benytte hjemmekontor ordning for sine ansatte etter at smitteverntiltak knyttet til korona bortfaller, anbefaler vi derfor at arbeidsgiveren vurderer om hjemmearbeidet er av en slik art at det omfattes av reglene i forskriften. For hjemmearbeid som omfattes av forskriften skal det inngås en skriftlig avtale.

Arbeidstid
I utgangspunktet det er arbeidsgiveren og arbeidstakeren må forholde seg til arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven, arbeidsavtalen, gjeldende overenskomster og lokale avtaler når det utføres arbeid på hjemmekontoret.

Tilgang til hjemmearbeidsplassen
Verken arbeidsgiver eller verneombudet har tilgang til hjemmearbeidsplassen uten at det er inngått særskilt avtale om dette. Arbeidstilsynet har ikke myndighet til å føre tilsyn etter forskriften om arbeid i arbeidstakers eget hjem.

FLATLAY OF A NOTEBOOK PEN LAPTOP AND CELLPHONE

HMS - Hjemmekontor «i fullt forsvarlig arbeidsmiljø»

Arbeidsgiver har ansvar for at arbeidsmiljøet på hjemmekontoret er fullt forsvarlig, uavhengig av om hjemmekontoret er midlertidig eller fast. Arbeidsgiver har plikt til å forebygge at arbeidstakeren ikke blir utsatt for plager, skader eller sykdom på hjemmekontoret. I dette ligger det at dersom en arbeidstaker har behov for tilpasset utstyr på hjemmekontoret: kontorstol, skrivebord, PC- skjermer, tastatur etc., så skal arbeidsgiveren stille utstyret til rådighet, hvis dette er praktisk mulig. 

Det anbefales at du tar kontakt med din arbeidsgiver for å avklare hva dette innebærer i din situasjon. Opplever du at arbeidsgiveren din ikke legger til rette fer et forsvarlig arbeidsmiljø på hjemmekontoret?, kan du kontakte verneombud eller tillitsvalgte. 

Krav til HMS ved hjemmekontor som fast ordning

Dersom hjemmekontoret innføres som en fast ordning, kommer forskriften om arbeid i arbeidstakers eget hjem til anvendelse. Dersom hjemmekontoret innføres som en fast ordning, sier forskriften at det er spesielt tre forhold som arbeidsgiveren må vite om dette i internkontrollen: 


– Arbeidsstedet
– Arbeidsutstyret
– Innemiljø

blank

Krav til HMS ved hjemmekontor som er kortvarig eller midlertidig

Forskriften om arbeid i arbeidstakerens eget hjem kommer ikke til anvendelse ved hjemmearbeid som er kortvarig eller midlertidig, slik det altså det var under koronapandemien. Arbeidsmiljølovens regler gjelder likevel fullt ut, og arbeidsgiveren har plikt til å forsikre seg om at arbeidsforholdene er fullt forsvarlige, og at hjemmet arbeid ikke fører til skader og sykdom, hverken fysisk eller psykisk.

Faktorer som kan vurderes er:
– Ergonomi
– Stol
– Skrivebord
– PC-skjerm
– Tastatur
– Støy
– Egnethet som arbeidsplassen

Også de organisatoriske og psykososiale forholdene bør med i risikovurderingen.

man working at home office

Hjemmekontor og forsikring

Dersom det er avtalt at den ansatte skal ha arbeidssted hjemme vil yrkesskadeforsikringen også gjelde her dersom det oppstår yrkesskader i forbindelse med arbeid. I forbindelse med koronakrisen har regjeringen gjort det klart at ansatte på hjemmekontor skal være sikret yrkesskadedekning i folketrygden, på samme måte som om de var på sin vanlige arbeidsplass. De skriver videre i pressemelding av 7. april 2020 at ved en eventuell skade vurderes saken på samme måte som i alle andre yrkesskadesaker.

Anbefales på det sterkeste at du skal skjekke din egen arbeidsgivers yrkesskadeforsikring mht. vilkår for hjemme-kontor på din arbeidsplass.

Hjemmekontor og skatt

Hjemmekontoret er for de fleste en arbeidsplass ved et skrivebord, stue- eller kjøkkenbord i boligen. Noen har også et eget arbeidsrom som helt eller delvis benyttes som kontor. Hvis hjemmekontoret kan vanskelig skilles fra fellesarealer, eller arealer man også benytter til annet enn hjemmekontor, da har din arbeidsgiver retten til å nekte ekstra dekking av kontorgodtgjørelser.

Les mer om skatt og hjemmekontor her: Generelt om hjemmekontor.

Working from home and tax claims

Utstyr til hjemmekontoret

Et funksjonelt hjemmekontor forutsetter at man har både arbeidsplass og nødvendig utstyr tilgjengelig hjemme. Det er flere måter den ansatte kan få tilgang til slikt utstyr på:
– Arbeidsgiver låner utstyr til den ansatte (din arbeidsgiver som eier)
– Arbeidsgiver gir utstyr til den ansatte (den ansatte blir eier)
– Den ansatte kjøper utstyr og får kostnaden refundert av arbeidsgiver etter bilag
– Arbeidsgiver utbetaler utstyrsgodtgjørelse til hjemmekontor
– De skattemessige konsekvensene varierer for de ulike måtene man har innrettet seg på.

Kostnadsdekning av internett, telefon mv
Ansattes mobiltelefon og internettilgang på hjemmekontor skattlegges etter sjablongreglene for elektronisk kommunikasjon.

Mat på hjemmekontoret
Ansatte kan ikke få godtgjørelse eller dekning av kostnader til lunsj eller overtidsmat når man jobber på hjemmekontor. Det er fordi utgifter til mat anses som en privat kostnad.

blank