Musearm

Mange nordmenn lider av musearm – eller vil komme til det på et tidspunkt. Forskning viser at det er omtrent 35 % av alle som jobber foran en datamaskinen, skal oppleve en eller flere symptomer av musearmen.

I denne veiledningen, vi ønsker å hjelpe de som har en musearmslidelser eller de som ønsker å forhindre det. Vi skal gi deg kunnskapen som trengs for å finne mulige løsninger og prøve dem tidlig. 

Symptomer

Hva er musearm?

Musearm eller Musesyke: er en repetitiv belastningsskade (RSI). Hvis du føler smerter i skulderen, armen, hånden eller håndleddene når du jobber på datamaskinen lider du sannsynligvis av en musearm. Smerten oppstår vanligvis når du arbeider foran en datamaskin med en tradisjonell mus eller et tastatur. Ofte kan du kjenne smerten i områdene nevnt ovenfor.

“Musearm” er et begrep brukt av offentligheten, siden det er lettere å bruke enn karpaltunnelsyndrom (CTS) eller De Quervains tenosynovitis, som er to av de mange plagene som musearmen refererer til. Dessuten er navnet musearm enkel å koble til en av musens knapper. Mer om det senere.

Både CTS og De Quervains syndrom er plager ofte forårsaket av belastninger, belastningsskader utløst av gjentatte og ensidige bevegelser.

Ofte blir det betennelse i enten muskler eller sener, hvor vevene blir irritert, personer med musearm opplever at muskler, sener blir betent, pga belastningsrelaterte besvær som kan oppstå i armen og håndleddsegionen i form av leddbetennelse, betennelse i muskel- og senefester. 

Musearmsymptomer 

  • Smerter i skulder, underarm, håndledd 
  • Vondt blir verre ved repeterende eller statisk arbeid 
  • Brennende følelse i skulderen 
  • Sårhet i armen og håndleddet 
  • Stivhet i skulder-, albue- og håndledd. 
  • Smerter i skulder-, albue- og håndledd. 
  • Redusert grep og bevegelse 
  • Hånd Hevelse 
  • Sårhet ved berøring rundt armer og håndleddet  

De vanligste plagene knyttet til musearm

Her kan du lese litt om de vanligste plagene forbundet med musearm og belastningsskader.

Hvis du vil ha mer detaljert informasjon, kan du lese mer på helsenorge.no.

En smertefull tilstand for hender og fingre. Det oppstår når det ikke er nok plass til medianus-nerven. Personer som er spesielt utsatt for CTS jobber med gjentatte håndbevegelser over en lengre periode. Vanlige symptomer er prikkingbrennende og sovende følelse som kan kombineres med redusert følsomhet. Det blir ofte verre om natten eller når armen holdes i ro. 

Les mer

Det oppstår når det er press på ulnarnerven i albuen eller håndleddene. Grunnårsaken stammer ofte fra tungt vibrasjonsverktøy som bruker, raske og repeterende bevegelser som jackhammer og andre arbeidsverktøy. De mest naturlige symptomene er en prikkende følelse i ringfingeren, lillefingeren og håndleddet under disse to fingrene. I tillegg kan man oppleve ganske sterke smerter i underarmen og albuen.

Les mer

Tennisalbue er en overbelastningsskade som kan skje gjennom arbeid, fritidsaktiviteter eller sportsaktiviteter, hvor gjentatt stress oppstår. Plagen gir mye smerte, hovedsakelig rundt utsiden av albuen. 

Les mer

Seneskjedebetennelse er en typisk årsak til senebetennelse i håndleddet. Det er en seneskjedebetennelse i strekkesenene på håndryggen på tommelsiden av hånden. 

Les mer

En lidelse som påvirker hender og fingre, det blir umulig å strekke fingrene helt. Hånden begynner å krølle seg sammen når du blir eldre. 

Springfinger er en ganske utbredt vanlig lidelse som kan ha flere årsaker. Felles for dem alle er at de resulterer i overbelastning av sener og muskler i hånd og fingre. Tilstanden ses kun opptrer sjelden hos yngre voksne. Nøyaktig hva som forårsaker springfinger, er uklart. Det kan være en overbelastning eller et trykk mot senen som skaper en lokal hevelse. Trykket mot seneskjeden hemmer bevegelsen i det aktuelle området, og får senen til å «henge seg opp».

Les mer

årsaker

Hvordan ser musearmen ut?

For de fleste er en musearm en plage som oppstår ved statisk dataarbeid.

Datarelaterte årsaker til musearm

  • Mange timer med arbeid foran en datamaskin med en vanlig mus 
  • Gjentatt dataarbeid 
  • Fokusert arbeid med en vanlig mus 
  • Glemer å hvile albuene på skrivebordet når du jobber 
  • For liten og eller feil mus 
  • Bruker for mye kraft når du klikker eller skriver

En musearm skjer når du jobber foran en datamaskin fordi dette ikke er en naturlig stilling. I tillegg, hvis du gjør det i mange timer på rad. De repeterende bevegelsene – som å klikke eller skrive – belaster både muskler og sener. Å gjøre dette over lengre tid gir for mye stress på både nerver og vev, dette er grunnen til at skade vanligvis følger. Det er viktig at du har gode arbeidsstillinger.

Alt var forårsaket av jobben din eller?

Andre problemer kan også forårsake musearmer. Har du nettopp begynt med tennis eller kajakkpadling? nye og repeterende bevegelser kan forårsake musearmer, det er derfor en racket eller en åre kan være mistenkt.

Andre årsaker til musearm

  • Belastninger relatert til sport – for eksempel tennis eller kajakk 
  • Belastninger knyttet til løft – repeterende, tunge løft 
  • Amming, da du holder bayben på en måte som ikke passer til kroppens behov 
  • Å være overvektig 
  • Mangel på trening og fysisk aktivitet

Musearm regnes som arbeidsrelatert skade?

Før mange år siden ble ikke musearm anerkjent som en skade du kunne kreve erstatning for. I dag er flere og flere mennesker rammet av musearmrelaterte plager – som karpaltunnelsyndrom – regnes som en arbeidsrelatert skade. Du bør snakke med en skaderådgiver hvis du opplever smerter knyttet til musearmen.

Hva trenger du for å kreve kompensasjon for musearm? 

For å bekrefte at du er kvalifisert for kompensasjon, må du sørge for at: 

  • Du var beskyttet av i arbeidsmiljøloven (lovlig vil det alltid være tilfelle i arbeidsgiver-/ansattforhold). 
  • Hvis arbeidsgiveren tilbyr ikke omsorg og eller støtte, betyr det at de har brutt plikten sin 

Hva er de vanligste håndleddskadene?

Den vanligste skadetypen i håndleddene er: 

Hva må jeg gjøre hvis jeg blir påført en skade på håndleddet? 

Det er viktig å melde fra til aktuelle forsikringsselskaper så snart som mulig. Hvis skaden skjedde på jobb, må skaden også meldes til NAV. I alvorlige tilfeller skal skaden også meldes til Arbeidstilsynet og til Politiet.

Har jeg krav på erstatning?

Ja. Du kan ha krav på erstatning: 

Det er i de fleste erstatningssaker med håndleddskade nødvendig å innhente en medisinsk spesialisterklæring for å avgjøre skadelidtes medisinske invaliditetsgrad. 

Lov om yrkesskadeforsikring, lov om skadeserstatning og lov om bilansvar er de viktigste lovene som regulerer håndleddskader. 

Hvilke typer erstatning har jeg krav på? 

Du kan ha krav på følgende typer erstatning: 

Du kan også ha krav på erstatning under ulykkesforsikringer, og du kan ha krav på erstatning under uføreforsikringer dersom skaden gjøre deg helt eller delvis arbeidsufør. 

Kilde: https://advhi.no/erstatning-for-handleddskade/ 

Kompensasjon

For å kreve erstatning må skaden anerkjennes som en arbeidsskade. For å gjøre det må skaden ha skjedd mens du jobbet for en arbeidsgiver i Norge. I tillegg må skaden ha skjedd under arbeid. 

Behandling

Hvordan behandler jeg musearmrelaterte skader?

Siden musearm ofte er koblet til dataarbeid og dårlig ergonomi, er det bedre å snakke med en spesialist ved behandling. Dette kan være en ergoterapeut eller noen med kvalifisert kunnskap om ergonomiske oppsettarbeidsplassen.

Det første trinnet i behandlingen av musearmen er å fikse årsaken. Ved å endre noen dårlige vaner på jobben, bytte din vanlig mus med en ergonomisk mus, og gjør øvelser (se nedenfor).

Forebygging av musearmer

Den mest avgjørende handlingen du kan gjøre for å bli kvitt musearmen er å sette opp en ergonomisk arbeidsstasjon. Du bør dobbeltsjekke følgende områder: 

  • Skrivebord 
  • Stol 
  • Skjerm 
  • Tastatur 
  • Mus 
  • Mulighet for variasjon og bevegelse 

Skrivebord

Hvis skrivebordet ikke er stilt inn til å passe høyden din, kan det føre til uheldige arbeidsstillinger som fører til musearmer eller andre skader.

Du bør alltid ha et høydejusterbart skrivebord som passer deg perfekt. Den trenger riktig dybde slik at du kan stille inn skjermen i henhold til de riktige retningslinjene (se “Skjermdelen” nedenfor). I tillegg må den være bred nok til å ha plass til å jobbe og at du kan hvile armene på den, slik at du ikke føler ubehag.

Stol

Det skal være mulig å justere stolen din slik at den matcher høyden din. Det er viktig å stille inn sittehøyden før du begynner å fikse skrivebordet. Høyden på skrivebordet er avhengig av stolen.

Når du sitter, du skal ha føttene flatt på gulvet. Du må sitte langt bakover slik at lårene får støtte, mens ryggen støtter korsryggen.

Les mer om kontorstoler og finn en som passer dine behov her.

Ergonomisk datautstyr

For mange vil tastatur, mus og skjerm være det viktigste utstyret når de skal utføre dataarbeid. Det som gjelder for alle disse tre at de skal støtte en riktig arbeidsstilling som passer dine behov.

Skjerm

Skjermen må plasseres på en armlengdes avstand, som er omtrent 25 tommer. Øynene dine må være på linje med den øvre kanten av skjermen, slik at du kan ha et bedre blikk nedover. Hvis du har flere skjermer plasser dem i en v-form.

Tastatur

Tastaturet ditt må la håndleddene være i en naturlig posisjon slik unngår du belastning på håndleddet. en negativ vinkel, der tastaturene vender bort fra deg, er best. Bøyde håndledd er mer naturlig og avslappet.

I tillegg må tastaturet plasseres ved skrivebordet slik at du kan hvile hender og armer. Prøv å lage så mange knapp-snarveier som mulig for å redusere det totale antallet på tastaturtrykk.

Prøv et ergonomisk tastatur i to uker 

Datamus

Når det gjelder din arbeidsmus, skal den gjøre det mulig for deg å jobbe i naturlige stillinger som ikke belaster kroppen og setter deg i anspente arbeidsstillinger.

Fra et ergonomisk synspunkt: den mest optimale musen er en sentrert mus som plasseres foran overkroppen, midt på hendene.

Med en sentrert mus har du armene plassert i en naturlig, avslappet posisjon foran kroppen i stedet for på siden. Dette fjerner spenninger på skulder, arm og albue. Siden denne spenningen ofte kan forårsake smerte, kan du unngå musearmen ved å slippe sidespenningen.

99 % av brukerne mener at en ergonomisk, sentrert mus fjerner smerter og ubehag. * 

Når man snakker om ergonomi er behovene svært forskjellige mellom individer. Det finnes ikke en løsning som passer for alle.

En enhåndsmus kan være et alternativ. I så fall er det viktig at du velger en modell som støtter jobben din uten å gi belastninger og spenninger, musen må ikke ha unaturlige vinkler. De viktigste funksjonene vil være: 

  1. Mulighet for å justere vinkelen:
    Hvis du hviler hånden på skrivebordet, vil hånden aldri ligge flatt på bordet. Den vil hvile på håndflaten. Det betyr at musen din bør være justerbar for at den skal være mest mulig i normalstilling, og at du jobber ergonomisk på skrivebordet.
      
  2. Tommelstøtte:
    Tommelstøtte er veldig viktig, da det fjerner trykket på Tommels sener. Som ofte reduserer spenningen i i hånden, og du kan jobbe i en lengre periode. Støtten skal kunne justeres i alle retninger. Opp og ned. Inn og ut. Frem og tilbake. Dette gjør det mulig å tilpasse din behov.

Prøv en ergonomisk mus i to uker 

Mulighet for variasjon og bevegelse

Nøkkelen til bedre ergonomi på arbeidsplassen er variasjon. En viktig regel er at du må endre posisjonen eller reise deg og bevege deg rundt hvert 45. minutt. Stå oppmøte dine kolleger, ta deg en kopp kaffe, eller bare ta en tur rundt i bygningen. 

Last ned sjekklisten vår for riktig ergonomisk oppsett. 

Ergonomi er også viktig på hjemmekontoret. Finn alt du trenger å vite her. 

Massasje

noen tilfeller, når musearmer har blitt et problem forårsaket av myositt, kan massasje hjelpe og fungere som beroligende hvis du sørger for at årsaken unngås. 

Forebygging

Hvordan forhindrer du musearm?

Når musearmen er forårsaket av dataarbeid, forhindres og behandles den ved å få riktig ergonomioppsett på arbeidsplassen din.

Øvelser 

Trening er generelt en fantastisk idé hvis du vil unngå musearm. Trening kan være med på å forebygge skader, gjøre at du presterer bedre på jobben, husk at du kan kombinere trening med å jobbe ergonomisk foran datamaskinen i stedet for å sitte hele dagen uten sunne rutiner.

Hvis du har en musearm, finnes det en rekke forskjellige øvelser du kan gjøre nær skrivebordet ditt. 

Skuldertrening

  1. Knyt midten av en treningsstrikk til en dørknapp og vend deg mot dørhåndtaket. 
  2. Ta tak i enden av strikken med hver hånd og trekk den tilbake uten å bøye håndleddet. 
  3. La armene sakte gå tilbake til utgangspunktet og gjenta. 

Øvelser for skuldre og rygg 

  1. Plasser deg selv med lett spredte ben, rett rygg og enden av en treningsstrikk i hver hånd. 
  2. Hold tommelen pekende opp og albuene lett bøyd 
  3. Strekk armene over hodet.
  4. Trekk hendene bort fra hverandre og nedover, stram strikken.

Se instruksjonsvideoen her.

Øvelser for underarmer

  1. Plasser deg selv på en stol ved skrivebordet ditt.
  2. Legg strikkene rettet ut foran deg.
  3. La armene hvile på skrivebordet. Hold håndflaten på høyre hånd mens du snur venstre håndflate nedover. Ta tak i strikkene i hver hånd. 
  4. Kryss armene med høyre arm på toppen, slik at de krysser hverandre ved håndleddene. 
  5. Med strikken roterer du høyre hånd bort fra venstre, og stram strikken. 
  6. Gjenta øvelsen med motsatt arm.

Prøv gratis i 14 dager

Contours ergonomiske mus er utformet for folk som tilbringer store deler av arbeidsdagen foran datamaskinen. Med våre ergonomiske mus kan du øke effektiviteten, forebygge spenninger og redusere smerter forårsaket av bruk av tradisjonelle mus.