Slik kommer du deg tilbake på kontoret på en god måte

man riding a bike on his way to work

published

Read time

5 minutes

Stadig flere vender tilbake til kontoret og en noe mer ordinær arbeidsdag etter lange perioder med hjemmearbeid. Dette kan være en stor omveltning, slik som det var den gangen du ble sendt hjem. Men i motsetning til da du ble sendt hjem, kan du denne gangen forberede deg og planlegge.

Det kan være litt overveldende å måtte gå tilbake. Nå hadde vi jo akkurat blitt vant til å jobbe hjemmefra. Kanskje du til og med hadde satt opp et eget hjemmekontor slik at du satt ergonomisk riktig? Og så sprekker ballongen – og du må tilbake til det gamle kontoret.

Les også: Tilbake på jobb: Forventninger vs. virkelighet

Tilbake til kontoret og en ny normal

Dersom du er nervøs for å komme tilbake til jobb etter en lang periode med hjemmearbeid, er du trolig ikke alene. Studier viser nemlig at vi generelt liker å jobbe hjemmefra. Blant annet har den danske fagforeningen Djøf gjennomført en undersøkelse blant sine medlemmer, der et flertall oppgir at de vil ha flere arbeidsdager hjemme når de kommer tilbake til kontoret.

Dette betyr at fremtidens arbeid ikke trenger å være enten-eller – det kan faktisk være både-og. Og derfor er det viktig at du snakker med sjefen din om hvordan hverdagen din kan settes sammen slik at du kommer godt tilbake i jobb.


Få gode vaner fra det øyeblikket du kommer tilbake til kontoret

For å komme godt tilbake på kontoret igjen er det viktig at du oppretter en plan sammen med sjefen din. Det gjør det lettere å ikke ende opp med gamle, dårlige vaner, samtidig som arbeidet vil matche de nye forventningene.

Mange av oss pleier å jobbe for mye når vi først kommer inn på kontoret igjen, i et forsøk på å komme gjennom alle bunkene som ligger og venter.I stedet for å gjøre den feilen, bør du snakke med sjefen din og eventuelt kollegaene dine om hvordan du kan prioritere slik at du unngår å drukne i arbeid.

Gode ​​råd om ergonomi på jobben og på hjemmekontoret


Når du først har funnet en prioritering for bunkene, blir det lettere å sette et rammeverk for arbeidsdagen din slik at du unngår utbrenthet. På denne måten kan du også ta deg fri når du har ledig tid, og ikke ha dårlig samvittighet for det du ikke har fått gjort.

De gode vanene kan vi også finne i det vi har lært av å jobbe hjemmefra. Kanskje har det fungert bedre med nettmøter i visse situasjoner ettersom de som regel er kortere. Kanskje har det vist seg at noen møter rett og slett er overflødige. Og kanskje har du lært helt nye ting om hvordan du selv jobber best.

Alt dette skal du ta med deg videre for å skape nye, gode arbeidsvaner.


God ergonomi er også en god vane 

Vi ble veldig raskt kastet inn på hjemmekontor. De fleste har sittet på dårlige hjemmearbeidsplasser på kjøkkenet, i stua eller på barneværelset, som ikke er ergonomisk utformet for arbeid.

Samtidig har det nok også vært vanskeligere å tenke over at ergonomi ikke kun handler om å ha riktig kontorstol i riktig høyde. Det handler også om hva du ellers gjør med kroppen din.

Dette er derfor en gyllen mulighet til å komme i gang med gode variasjons- og pausevaner når du kommer tilbake til kontoret. Der du husker å endre arbeidsstilling flere ganger i løpet av dagen, og tar pauser. Pausene kan du bruke til å komme i litt bevegelse og snakke med dine kolleger, som også har et behov for å huske de gode, ergonomiske vanene.

Les også: Slik får du ergonomi på dagsordenen på kontoret

Ved å få innarbeidet gode vaner når du kommer tilbake til jobb, kan du også lettere få dem til å fungere hjemme.


Vær en god kollega 

Hjemme har du kun måttet forholde deg til deg selv som kollega. Men nå må du igjen forholde deg til alle dine kolleger i den virkelige verden, og ikke bare virtuelt. Dette kan være vanskelig, både for deg og dine kolleger.

Men det er helt normalt, og dere kan komme dere godt gjennom denne transformasjonen ved å være ekstra gode kolleger – både mot hverandre og seg selv.

Vær tolerante og fleksible og hjelp hverandre med å få en god start på arbeidet. Aksepter at humøret og energien svinger, og at arbeidsinnsatsen kanskje ikke er den samme som før du ble sendt hjem.

Dersom du holder deg til disse elementene, skal returen din etter all sannsynlighet gå bra.